دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه احساس پیوستگی
پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (1987) حاوی 29 سؤال 5 گزینه ای است که از 1 تا 5 درجه بندی شده است. روش نمرهگذاری به صورت لیکرت و در 13 سؤال به صورت معکوس است. تکمیلکننده پرسشنامه احساس پیوستگی میزان توافق خود را با هر ماده از طریق تأیید یکی از 5 درجه، مشخص می سازد. ضمناً هر شماره انتخاب شده، نمره همان سؤال محسوب میشود با این تفاوت که 13 سؤال از این پرسشنامه (1، 4، 5، 6، 7، 11، 13، 14، 16، 20، 23، 25، 27) به صورت معکوس نمره گذاری میشود و در نهایت مجموع اعداد انتخاب شده به عنوان نمره فرد در آزمون تلقی میشود. در این پرسشنامه حداقل و حداکثر نمره قابل اخذ برای مشارکت کننده بین 230-29 است. پرسشنامه احساس پیوستگی شامل سه بعد میباشد که در زیر به تفکیک گویههای مربوط به انها آمده است:
قابل درک بودن: 1، 3، 5، 10، 12، 15، 17، 19، 21، 24، 26 نمره این خرده مقیاس بین 55-11 میباشد.
کنترل پذیری: 2، 6، 9، 13، 18، 20، 23، 25، 27، 29 نمره این خرده مقیاس بین 50-10 میباشد.
معنی دار بودن: 4، 7، 11، 14، 16، 22، 28 نمره این خرده مقیاس بین 35-7 میباشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
مقیاس شادکامی آکسفورد
مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI)یکی از ابزارهای خودسنجی معروفی است که در اکثر پژوهشهای مربوط به شادکامی و نیز در تحقیق حاضر مورد استفاده قرارگرفته است.این مقیاس دارای 29 ماده است و براساس دیدگاه آرگیل، مارتین و کراسلند (1989به نقل از آرگیل،2001)درباره احساس شادکامی و نیز نظر بک درباره افسردگی تهیه شده است. آرگیل و همکاران (1989)پایایی این ابزار را به روش آلفای کرونباخ 90/0و پایایی بازآزمایی آن را پس از 7 هفته 78/0 گزارش کردهاند. همچنین، علی پورونور بالا (1999) نیز ضریب اعتبار آن را با استفاده از آلفای کرونباخ روی 132نفرنمونه ایرانی معادل93/0 و پایایی آن را 92/0 گزارش کرده اند.
این مقیاس دارای 29 ماده 4 گزینه ای دارد که گزینههای آن به ترتیب از صفر تا 3 نمرهگذاری می شوند بدین صورت که به گزینه اضلاً نمره صفر، گزینه کم نمره1، گزینه متوسط نمره2 و گزینه زیاد نمره3 تعلق می گیرد و جمع نمرات 29 گانه نمره مقیاس تشکیل می دهد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه مربوط به اضطراب رایانه ای
این مقیاس در سال 1987 توسط هنسن ، گلاس و نایت تهیه شد. مقیاس مذکور 19 گویه دارد، گویه های مقیاس بسته پاسخ و در مقیاس 5 درجه ای از کاملاَ مخالفم تا کاملاَ موافقم درجه بندی شده اند که از نمره 1 الی 5 به هر گزینه تعلق می گیرد. از همبن رو دامنه نمرات بین 19 تا 95 می باشد. لازم به ذکر است گویه های 2- 4- 5- 6- 7– 9- 10 – 17 – 19به صورت معکوس نمره گذاری می شود. هنسن و همکاران (1987) مقیاس را بر روی 272 نفر از دانشجویان روانشناسی با میانگین سنی 5/19 سال اجرا کردند. میانگین اضطراب رایانه برابر با 58/43 ، انحراف معیار 73/11 و دامنه نمرات بین (21-89) بود. آنها نمرات بالای 31/55 را بیانگر اضطراب رایانه بالا و نمرات پایین تر از 85/31 را حاکی از اضطراب خفیف و نمرات بین 85/31 و 31/55 را اضطراب کم محسوب کردند و همینطور معتقدند که مقیاس همسانی درونی بالا دارند. آنها برای این مقیاس ضریب آلفا را برابر 87/0 گزارش کردند آنها همینطور برای مشخص کردن روایی مقیاس، همزمان از یک مقیاس دیگر اضطراب رایانه استفاده کرده و نشان دادند که مواد مقیاس درجه بندی با خرده مقیاس های اضطراب یعنی، علاقه، اعتماد و اضطراب رایانه همبستگی بالایی دارد. همینطور مواد مقیاس ضرایب همبستگی بالایی را با مقیاس ریاضی نشان داد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
تست خلاقیت تورنس
برای بررسی خلاقیت در این تحقیق از پرسشنامه تورنس استفاده شده است. این پرسشنامه در سال (1996) طراحی شده است و مشتمل بر (60) سؤال میباشد؛ که 16 سؤال در بخش سیالی، 11 سؤال در بخش بسط، 22 سؤال در بخش ابتکار و 11 سؤال نیز در بخش انعطافپذیری قرار دارد. هر سؤال مشتمل بر سه گزینه یا پاسخ میباشد که باید جلوی سؤالات علامتگذاری نمود. سپس آزمون گر برای دستیابی به نتیجه آزمون به ازای هر پاسخ به پاسخ (الف) 1 امتیاز، پاسخ (ب) 2 امتیاز و پاسخ (ج)3 امتیاز در نظر میگیرد. به این ترتیب چهار نمره برای بخشهای سیالی، بسط و گسترش، ابتکار و انعطافپذیری به دست میآید که با جمع کردن این چهار بخش نمره خلاقیت آن فرد تعیین میگردد. (سؤال 1 تا 16 نمره سیالی-سؤال 17 تا 27 نمره بسط-سؤال 28 تا 49 نمره ابتکار- سؤال 50 تا 60 نمره انعطافپذیری را می سنجد) این پرسشنامه در محیط Excel به صورت نرمافزاری طراحی شده است و در کارگاه کامپیوتر روی سیستم دانشآموزان نصبشده و به آنها اعلام میگردد که فایل اکسل را بازکرده و به 60 سؤال پرسشنامه به دقت پاسخ دهند. در پایان استفاده از نرمافزار اکسل نمره هر دانشآموز در هر بخش سیالی و بسط و ابتکار و انعطافپذیری به دست میآید. روایی و پایایی آن توسط دکتر عابدی با استفاده از آلفای کرونباخ در خرده آزمونهای سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری، به ترتیب 68/0، 48/0، 67/0 و 55/0 به دست آمده است.
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
چکیده :
مدیران و کارآفرینان در سازمانها و جامعه برای حضور واقعی و موفق ، نیاز به الگوهای روز و پیش بینی آینده دارند . بی شک مهمترین عنصر در موفقیت سازمانها در حوزه اقتصادی و سایر حوزه ها در جهان امروز " تکنولوژی " است .
برخی از تکنولوژی به عنوان " موتور توسعه " یاد می کنند . تکنولوژی به یک عامل برتری در رقابت بین شرکتها و حتی کشورها شده است ، به طوری که امروزه علاوه بر تولید سرانه کشورها ، استانداردهای دیگری با نام توسعه یافتگی با محوریت تکنولوژی نیز در گروه بندی کشور نقش یافته اند .
در این راستا " الگوهای تدوین استراتژی تکنولوژی " به عنوان یک مسئله در سطح کلان و در مقطع حاضر مطرح می باشند .
مقاله حاضر به بررسی تاثیرات کلی تکنولوژی و به تبع آن فناوری اطلاعات در سازمانها پرداخته و راهکارهایی را در قالب استراتژی ، چک لیست و الگوهای اولیه به مدیران و کارآفرینان پیشنهاد می نماید .
لغات کلیدی : تکنولوژی – فناوری اطلاعات – نیروی انسانی