دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 11 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
این پرسشنامه مشتمل بر 40 گویه است که برزونسکی، (1989 به نقل از برزونسکی و آدامز، 1999) آن را به منظور ارزیابی جهت گیری یا سبک هویت افراد تدوین کرده است. این آزمون که از 4 خرده مقیاس تشکیل شده است، سه سبک هویتی اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم/ اجتنابی و همچنین میزان تعهد را می سنجد. گویه ها روی مقیاس لیکرت 5 درجه ای کاملاً مخالفم(1)، تا حدودی مخالفم(2)، مطمئن نیستم(3)، تاحدودی موافقم(4) و کاملاً موافقم(5) نمره گذاری می شوند. برزونسکی(2000) ضریب آلفای کرونباخ را برای سبک اطلاعاتی 71/0، برای سبک هنجاری 60/0 و برای سبک سردرگم/اجتنابی 75/0 گزارش کرده است(پیری و شهرآرای، 1384). غضنفری(1383) در ایران در میان نمونه ای شامل 1832 دانش آموز دبیرستانی پایایی کل را 73/0 و پایایی خرده مقیاس های سبک هویت اطلاعاتی را 67/0، سبک هنجاری را 52/0، سبک سردرگم/اجتنابی را 62/0 و مقیاس تعهد را 57/0 برآورد کرد. در این پژوهش ضریب آلفای کرونباخ برای سبک اطلاعاتی 63/0، سبک هنجاری 56/0، سردرگم/اجتنابی 66/0 و میزان تعهد 63/0 برآورد شد و برای پایایی کل آزمون ضریب آلفای 71/0 بدست آمد.
پرسنامه سبک هویتی برزونسکی(ISI)
در زیر عباراتی در باره عقاید، نگرش ها، و روش های روبرو شدن با مسائل می بینید. لطفاً هر جمله را به دقت بخوانید و روبروی پاسخ مناسب علامت بزنید. جواب درست و غلطی وجود ندارد. اولین واکنش شما به هر سؤال باید جواب شما باشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
به منظور اندازه گیری هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی برادبری– گریوز استفاده شده است. این مقیاس دارای 28 ماده است و دارای 4 خرده مقیاس خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط است. در هنجاریابی آزمون به دست گنجی، میرهاشمی و ثابت(1385) در یک نمونه 36 نفری بین 2 نوبت اجرا و برای 4 مهارت تشکیل دهنده هوش هیجانی و جمع کل نمرات (هوش هیجانی) به ضرایب اعتبار خودآگاهی (73/0)، خودمدیریتی(87/0)، آگاهی اجتماعی(78/0)، مدیریت روابط(76/0) و هوش هیجانی(90/0) دست یافتند که همه ضرایب به دست آمده در سطح 99/0 معنی دار است. به علاوه، آزمون در گروه 284 نفری (145 پسر و 139 دختر)، به دست همان پژوهشگران فقط یک بار اجرا شده و ضریب اعتبار آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای گروه های پسران و دختران و کل گروه 88/0 به دست آمده است. همه سؤالات با کل آزمون همبستگی مثبت معنی دار دارند. حذف هیچ یک از سؤالات باعث افزایش چشمگیر اعتبار کل آزمون نمی شود. همه ضرایب به دست آمده در سطح 99/0 معنی دار است. برای تعیین روایی، این آزمون به همراه آزمون هوش هیجانی بار-ان در یک گروه 97 نفری اجرا شده، و ضریب همبستگی بین آن ها 68/0 به دست آمد، و در سطح 01/0معنی دار است. بنابراین، اعتبار و روایی آزمون مورد تأیید است. همچنین برای تعیین این که مجموع پرسش های تشکیل دهنده آزمون هوش هیجانی برادبری- گریوز از چند عامل معنادار اشباع شده است تحلیل عاملی مواد پرسشنامه هوش هیجانی برادبری-گریوز اجرا شد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
مقیاس تکانشگری
پرسشنامه تکانشگری بارت ویرایش یازدهم توسط پروفسور ارنست بارت ساخته شده است (بارت و همکاران 2004). مقیاس تکانشگری بارت همبستگی بسیار خوبی با پرسشنامه تکانشگری آیزنک دارد و ساختار پرسش های گرداوری شده از هر دو پرسشنامه، نشان دهنده ابعادی از تصمیم گیری شتاب زده و فقدان دور اندیشی است. این پرسشنامه دارای 30 پرسش می باشد که شامل تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و عدم برنامه ریزی می باشد.
گویه هایی که سه عامل این مقیاس را مورد ارزیابی قرار می دهند عبارتند از:
1- تکانشگری شناختی: شامل گرفتن تصمیم های شناختی سریع است. این خرده مقیاس تحمل پیچیدگی و مقاومت را اندازه گیری می کند، که شامل گویه های 5، 9، 11، 20، 24، 26 و 28 می باشد.
2- تکانشگری حرکتی: شامل عمل کردن بدون فکر است. این خرده مقیاس گرایش به عمل کردن آنی و تحت کشش را اندازه گیری می کند، که گویه های آن عبارتند از: 2، 3، 4، 16، 19، 23و 25.
3- عدم برنامه ریزی: به صورت یک جهت یابی آنی یا فقدان آینده نگری مشخص می شود. این خرده مقیاس کمی احساس نسبت به آینده را می سنجد. گویه های این خرده مقیاس عبارتند از: 12،13،14،18،24،27،29.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
مقیاس تابآوری
در این پژوهش برای اندازه گیری تاب آوری از مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون[1] (CD-RISC،1984) استفاده شد. این مقیاس دارای 25 گویه می باشد که اگرچه ابعاد مختلف تابآوری را میسنجد ولی دارای یک نمره کل میباشد. نسخه فارسی این مقیاس توسط جوکار (1386) تهیه شده است.
روش نمره گذاری: برای هر گویه، طیف درجه بندی پنج گزینهای (کاملاً نادرست تا همیشه درست) در نظر گرفته شده که از یک (کاملاً نادرست) تا پنج (همیشه درست) نمره گذاری میشود و هیچ کدام از گویه ها نمره گذاری معکوس ندارد. از مجموع نمرات کل گویه ها، نمره کل تاب آوری حاصل می شود. نمره بالاتر نشان دهنده تاب آوری بیشتر می باشد.
روایی و پایایی: روایی (به روش تحلیل عوامل و روایی همگرا و واگرا) و پایایی (به روش بازآزمایی وآلفا کرونباخ) مقیاس توسط سازندگان آزمون در گروه های مختلف (عادی و در خطر) احراز گردیده است (کانر و دیویدسون،2003). جوکار (1386) پایایی مقیاس (به روش آلفا کرونباخ) را برای نمونه های ایرانی 93/0 بدست آورد که کاملا منطبق با پایایی گزارش شده توسط سازندگان مقیاس بوده است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان
تنظیم هیجان به استراتژی هایی اشاره دارد که در جهت کاهش، ادامه یا افزایش هیجان استفاده می شود (گروس،2007). اخیرا گارنفسکی، کرایچ و اسپین هاون (2001) مقیاسی را تحت عنوان "پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان" تهیه کرده اند که به وسیله ی آن میزان مولفه های شناختی هشیار تنظیم هیجان تعیین می شوند. به طور خاص این پرسش نامه جهت نشان دادن فرایند های شناختی که مردم بعد از تجربه کردن وقایع منفی در زندگی با آنها مواجه می شوند، مورد استفاده قرار گرفته و جهت فهم بهتر از اینکه این فرایندها ممکن است جریان رشد هیجان را تحت تاثیر قرار دهد، ساخته شده است. این پرسشنامه خود گزارشی از 36 گویه تشکیل شده است که در یک طیف پنج درجه ای لیکرت نمره گذاری می شود. تعداد نه راهبرد تنظیم هیجانی ادراکی از طریق اصول تحلیل مولفه تشخیص داده شده اند. راهبردهای هفت گانه ی مطرح شده توسط این پژوهشگران در فصل اول و به هنگام معرفی مفهوم تنظیم شناختی هیجان تعریف و توصیف شدند. در جدول 3-1 برای هر کدام از این راهبردها گویه های نمونه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و همچنین ضریب آلفای آنها در همان پرسشنامه ارائه شده است.