بانک پرسشنامه

بانک پرسشنامه,دانلود پرسشنامه,سایت پرسشنامه های روانشناسی,پرسشنامه رضایت شغلی,پرسشنامه استاندارد مدیریت

بانک پرسشنامه

بانک پرسشنامه,دانلود پرسشنامه,سایت پرسشنامه های روانشناسی,پرسشنامه رضایت شغلی,پرسشنامه استاندارد مدیریت

پروپوزال مقایسه ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و ذهن آگاهی در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی و سالمندان بهنجار

مقایسه ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و ذهن آگاهی در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی و سالمندان بهنجار
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 2626 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32
پروپوزال مقایسه ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و ذهن آگاهی در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی و سالمندان بهنجار

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

مقایسه ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و ذهن آگاهی در سالمندان مبتلا به بیماری قلبی عروقی و سالمندان بهنجار

شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

ابزار پژوهش (شرح کامل پرسشنامه ها و پکیج ها) :

بیان مسئله پژوهش

بیماری قلبی - عروقی[1] اصطلاحی عام برای بیماریهای قلب و رگه های خونی است (1). بیماری قلبی- عروقی در دنیای غرب بیش از هر بیماری دیگری مردم را می کشد. در ایالات متحده، بیش از نیمی از افراد بالای چهل و پنج سال از بیماری قلبی می میرند(2). براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه حداقل پانزده میلیون مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در جهان اتفاق افتاده است که این میزان، سی درصد از کل مرگ و میر ها بوده است (3). شیوع این بیماری در سانتیگو(2/32 درصد)، مونته دیئو (8/23 درصد9، سائوپائولو (8/19 درصد)، بنئوسایرس (1/24 درصد)، بریجستون (1/11 درصد) و مکزیکوسیتی (0/10 درصد) گزارش شده است (4).

علت اصلی اغلب موارد بیماری قلبی و مرگ ناگهانی، تصلب شرائین است: تجمع چربی در جداره درونی شریان های کرونری. این نوع گرفتگی مانع رسیدن خون به عضله قلب می شود که نتیجه آن حمله قلبی و مرگ ناگهانی است. متخصصان همه گیر شناسی، عوامل خطر بیماری قلبی را بررسی کرده اند(2). که شامل سن، جنس، ارث که در اختیار افراد نبوده و قابل تغییر نیستند، ولی مصرف دخانیات، فشار خون بالا، تنش، چاقی و کم تحرکی در اختیار افراد نبوده و قابل تغییر می باشند. هر چه افراد در معرض عوامل خطر آفرین بیشتری باشند، استعداد بیشتری برای بروز بیماری های قلبی و عروقی خواهند داشت (5). بر اساس گزارش که از سوی دفتر سلامت خانواده و جمعیت و اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ارائه شده است، رشد جمعیت سالمند 9/1 درصد به وضوح از رشد جمعیت 2/1 درصد بالاتر است. این در حالی است که مهم ترین بیماری دوران سالمندی و همچنین مهم ترین علت بستری شدن سالمندان ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی است(6).

امروزه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که برخی از عوامل روان شناختی از جمله ویژگی های شخصیتی می توانند فرد را مستعد ابتلا به بیماریهای روان تنی کند. ویژگی های شخصیتی به مجموع ویژگی هایی که تقریبا به طور دایم، در وجود یک فرد وجود دارد و موجب تمایز وی از سایرین می شود، اطلاق می گردد. در این پژوهش، منظور از ویژگی های شخصیتی، پنج عامل بزرگ شخصیتی یا پنج ابر صفت است که ابعاد شخصیتی اصلی را وصف می کنند عبارتند از: روان رنجور خویی[2](N)، برون گرایی[3] (E)، پذیرش[4](O)، سازگاری[5](A) وظیفه شناسی[6] (C). روان رنجورخویی به تمایل فرد به تجربه هیجانات منفی از قبیل اضطراب، و افسردگی و خشم بر می گردد. برون گرایی به تمایل فرد به پرانرژی، شاد و معاشرتی بودن اطلاق می شود. پذیرش به تمایل فرد به غیر سنتی و تخیلی بودن و علاقه مندی به هنر اشاره می کند. سازگاری به تمایل فرد به اعتماد ورزی، کمک کنندگی و بخشندگی و در نهایت، وظیفه شناسی به تمایل فرد برای قابل اعتماد بودن، کوشا و منظم بودن اشاره دارد( 7).

از دیگر موضوعات مورد بررسی در این پژوهش سلامت روان است. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی نه تنها فقدان بیماری و ناتوانی است، بلکه حالت سلامتی کامل فیزیکی روانی – اجتماعی را شامل می شود، در واقع سلامت روان یک حالت ذهنی است که سلامت هیجانی نسبتا رها شده از نشانه های اضطراب و ناتوانی در برقراری روابط کارآمد مقابله با خواسته های تنش زای زندگی را در بر می گیرد (8). کمپل سلامت روان را عملکرد روانی موفقیت آمیزی می داند که با فعالیت های سازنده ارتباط رضایت بخشی و توانایی فرد برای سازگاری با تغییرات و مقابله با حوادث می انجامد. سلامت روان را نمی توان جدا از آسایش فردی، خانوادگی و اجتماعی که در بر دارنده روابط بین فردی است در نظر گرفت. مفهوم سلامت روان در واقع جنبه ای از مفهوم کلی سلامت است و به کلیه روش ها و تدابیری اطلاق می شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی به کار می رود (9 ).



[1] Cardiovascuar disease

[2] Neurotism

[3] Extraversion

[4] Openness

[5] Agreebleness

[6] Conscientiousness


پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز

پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 9 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 2
پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

پرسشنامه کمرویی چیک و بریگزدارای 2 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش

آزمون کمرویی (RSS): مقیاس بازبینی شده چیک و بریگز یک آزمون 14 ماده ای است که توسط چیک و بریگز (1990؛ گروزیر 2005) استفاده گردید. ماده ها در یک مقیاس 5 ماده ای ( کاملا مخالفم 1 تا کاملا موافقم 5) نمره گذاری شده است. دامنه نمرات سن 14 تا 70 متغیر می باشد. نمره بالا بیانگر میزان بالاتر کمرویی و خجالتی بودن آزمودنی و ماده های 6 و 9 و 12 معکوس نمره گذاری می شود. این مقیاس توسط رجبی (1382) ترجمه شده است. سه عاملی است و آلفای کرونباخ در کل نمونه 84/0 می باشد.

برای بررسی روایی افتراقی مقیاس بازبینی شده کمرویی چیک- بریگز (1990) از مقیاس فرم10 ماده ای عزت نفس روزنبرگ (1965)، برگرفته از رجبی و بهلول (1386) استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ مقیاس 14 ماده ای در کل نمونه ودر عامل ها ی سه گانه، از 18/0 تا 67/0 بود ضرایب همبستگی بین هر یک از ماده های مقیاس و نمره کل ماده­ها بین 10/0 تا60/0 متغییر و همگی (به جز ماده 12) در سطح 0001/0>p معنادار بود. ضریب روایی افتراقی بین این مقیاس و مقیاس عزت نفس روزنبرگ در کل نمونه 23/0 ودرسطح 002/0> p معنادار بود.


مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20(TAS-20)

مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو20(TAS20)
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 546 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 2
مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20(TAS-20)

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20(TAS-20) دارای 2صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش

یک آزمون 20 ماده ای است که توسط بگبی و همکاران (1994) ساخته شده است و سه مولفه دشواری در شناسایی احساسات (DIE) شامل 7 سوال، دشواری در توصیف احساسات (DDE)، شامل 5 سوال و تفکر عینی (EOT) شامل 8 سوال را اندازه گیری می کند. سوالها در مقیاس 5 درجه ای لیکرت از نمره 1 ( کاملا مخالفم) تا نمره 5 (کاملا موافق) می سنجد. یک نمره کل نیز از جمع نمره های سه زیر مقیاس برای ناگویی هیجانی محاسبه می شود (هنری و همکاران، 2006). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو-20 در پژوهش های متعدد بررسی و تایید شده است (پارکر،تیلور و باگبی، 2003). در نسخه فارسی مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو، بشارت (1386) ضرایب آلفای کرونباخ برای نارسایی کلی 85/0، دشواری در شناسایی احساسات 82/0، دشواری در توصیف احساسات 75/0 و تفکر عینی 72/0 گزارش شده است. همچنین بشارت (1386) اعتبار کل مقیاس را در نمونه ایرانی با استفاده از روش دو نیمه کردن و باز آزمایی (بعد از یک ماه) 74/0 و 72/0 بدست آمده است. ضریب اعتبار مقیاس 85/0 می باشد. از سویی پایایی باز آزمایی این مقیاس در یک نمونه­ی 67 نفری در دو نوبت، با فاصله 4 هفته از 80/0r= تا 87/0 r= برای نارسایی هیجانی کل و زیر مقیاس های مختلف تایید شد. نتایج تحلیل عامل دشواری در توصیف هیجان ها و جهت گیری بیرونی در تفکر را در نسخه فارسی مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو-20 تایید کردند (بشارت، 1386).


2 -Difficulty Identifying emotions

3 -Difficulty describing emotions

4-Externally oriented thinking


مقیاس سنجش تحریفات شناختی

مقیاس سنجش تحریفات شناختی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 9 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 3
مقیاس سنجش تحریفات شناختی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

مقیاس سنجش تحریفات شناختی دارای 3صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش

برای سنجش تحریف­های شناختی از مقیاس 20 سؤالی تحریفات شناختی که توسط حسن عبدالله زاده و مریم سالار در سال 1389 ساخته شد، استفاده خواهد شد. این پرسشنامه یک ابزار محقق ساخته با هدف دستیابی به ابزاری آسان برای آگاهی از تحریفات شناختی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده به صورت استاندارد برابر 80/0 است. پرسشنامه مورد نظر شامل 20 عبارت است که هر کدام در یک مقیاس 1-5 درجه­ای (کاملاً موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملاً مخالفم) درجه‌بندی شده است و به سنجش تحریفات شناختی مطرح‌شده براساس نظریه آلبرت الیس پرداخته و هر تفکر نامعقول تعداد 2 عبارت را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب تحریف شماره یک (تفکر همه یا هیچ) عبارت 1 و 2، تحریف شماره دو (تعمیم مبالغه‌آمیز) عبارت 3 و 4، تحریف شماره سه (فیلتر ذهنی) عبارت 5 و 6، تحریف شماره چهار (بی‌توجهی به امر مثبت) عبارت 7 و 8، تحریف شماره پنج (نتیجه­گیری شتاب‌زده و پیش­گو که شامل ذهن­خوانی و تفکر اشتباه) عبارت 9 و 10، تحریف شماره ششم (درشت بینی و ریزبینی) عبارت 11 و 14، تحریف شماره هفتم (استدلال احساسی) عبارت 12 و 13، تحریف شماره هشتم (عبارت باید بهتر است) عبارت 15 و 16، تحریف شماره نهم (برچسب زدن) عبارت 17 و 18، تحریف شماره دهم (شخصی سازی) عبارت 19 و 20 را مورد سنجش قرار داده است. نمره‌گذاری به این صورت است که هر چه جمع نمرات بالاتر باشد، نشان‌دهنده تفکر مثبت تر است. البته سؤال یک به صورت معکوس نمره‌گذاری می­شود.


پروپوزال پژوهشی در فرهنگ و هنر اقوام صابئین در خوزستان

پروپوزال پژوهشی در فرهنگ و هنر اقوام صابئین در خوزستان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17
پروپوزال پژوهشی در فرهنگ و هنر اقوام صابئین در خوزستان

فروشنده فایل

کد کاربری 4558

پروپوزال پژوهشی در فرهنگ و هنر اقوام صابئین در خوزستان

شامل زیر میباشد

بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :

اهمیت و ضرورت:

سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :

پژوهش های داخلی:

پژوهش های خارجی:

فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :

اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):

هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :

نوع روش تحقیق:

انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:

ابزار پژوهش (شرح کامل پرسشنامه ها و پکیج ها) :

« صـابئی » از ریشـة « صَبَأَ » به معنای « طلع »، « خرج » و « برز » می‌باشد. جوهری‌ در الصحاح نوشته است : « صبات. .. هنگامی که برای آنان ظـاهر شـد. صبا ناب البعیر : دندان نیش شتر ظاهر شد و صبات ثنیه غلام : دنـدان پسـرآشکار شد »( جوهری، بی‌تا، ج2، ص67 ). ابن‌منظور نیز می‌نویسد‌ : « صـَبَأَ‌ عـلیهم یَصـْبَأُ صَبْأً و صُبُوءاً و أَصْبأَ کلاهما : طَلَعَ علیهم »( ابـن‌منظور، 1404ق، ج1، ص108)

از صابئین در قرآن کریم چند بار به صراحت نام برده شده است و بر موحد‌ بودن صابئین تاکید شده است( بقره : 62 ؛ مائده : 69 ؛ حج : 17 ؛ انعام : 85 ؛ ).

درباره مفهوم و ماهیت اقوام صابئین سخن بسیار گفته شده است و محققان از گذشته تا به امروز در این باره نظرات بسیار و گاه متفاوتی داده اند ؛ برخی آنان را از پیروان حضرت نوح دانسته اند( ابن منظور، 1404ق، ج1، ص108 ؛ راغب‌ اصفهانی‌، 1412ق، ص475) ؛ و بعضی آنان را منحرفان از طریقت حق شمرده اند( شهرستانی، 1414ق، ج2، ص307) ؛ و به نظر برخی دیگر آن ها ماندائی‌ها یا صبه، فرقه یهودی و مسیحی بین‌النهرین یعنی مسیحیان پیرو یحیی معمد هستند( دهـخدا‌، ‌1377‌، ذیل‌ مـاده صابئین) ؛ و برخی مورخان پا را فرا تر گذاشته و گفته اند که آنان نه یهودی‌اند، نه مسیحی و نه دینی دارند( طـبری، 1412ق، ج1، ص 253 ). اما بسیاری از محققان و پژوهشگران با استناد به نص صریح قرآن کریم و منابع گوناگون شفاهی و مکتوب تاریخی صابئین را اهل کتاب و یکتاپرست معرفی نموده اند( ابن‌العبری، 1992م، ص1 ؛ یعقوبی، بی‌تا، ج1، ص 147 ؛ طوسی، بی‌تا، ج1، ص283 ؛ ابوالفتوح رازی، 1408ق، ج1، ص 315 ؛ سیوطی، 1404ق، ج1، ص 75 ؛ طباطبایی، 1417ق، ج14، ص 358‌ ).

به هر روی تعیین دقیق ماهیت دینی و اعتقادی صابئین کار ساده ای نیست و مطابق با آنچه محققان کهنه کار در این باره گفته اند پژوهش تک بعدی در آثار و احوال این قوم ممکن است ناقص باشد و به نتیجه مشخصی ختم نشود چراکه این قوم گروهی‌ دینی‌ زنده‌ و رازدارند و بـه‌ آسانی از بـاورهایشان پرده‌ برنمی‌دارند و به‌ سادگی‌ درباره‌ آیین‌هایشان‌ سخن‌ نمی‌گویند( حزبایی زاده، 1390 ش، 32) ؛ و در این تحقیق بنا براین نیست که وارد مبحث حقیقت دینی و مذهبی قوم صابئین شویم و آنچه اهمیت دارد این است که این قوم با ویژگی های مختلف دینی و فرهنگی با سابقه کهن تاریخی وجود دارند و از جنبه های مختلف قابل بررسی هستند.

به هر صورت صابئین مندایی قومی هستند اصالتا سامی که‌ حدود دو هزار سال پیش، از اورشلیم به بین النهرین‌ کوچیدند و امروزه عمدتا در عراق و بخش کوچکتری‌ هم در ایـران ساکن هستند. منداییان در کناره‌های رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند. جمعیت آن‌ها را ۷۰ هزار نفر در عراق و ۲۵ هزار نفر در ایران برآورد می‌کنند( فروزنده، 1379 ش، 8 ). قریب ۷۵۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۰۲ در عراق زندگی می‌کردند که پس از جنگ میان آمریکا و عراق بیشتر آنها به اردن و سوریه و نیز کشورهای غربی کوچ کردند.

زبان قومی - دینی صابئین مندایی، گویشی از زبان آرامی‌ است. آن‌ها کتاب‌های دینی متعددی دارند که مهم‌ترینشان‌ عبارتند از : « گنزاریا » یا گنج بزرگ که وحی الهی‌ به‌ حضرت‌ آدم تلقی می‌شود، و کتاب « ادراشادیهیا »( تعالیم یحیی) که‌ حاوی مواعظ حضرت یحیی است( رصافیان، 1385 ش، 57 ).