دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 32 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
بررسی رابطه طرحواره های ناسازگاری اولیه و سبک های دلبستگی با طرحواره های هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی
شامل زیر میباشد
بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله ، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیر های مربوط به پرسش های تحقیق ، منظور تحقیق ) :
اهمیت و ضرورت:
سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق ) :
پژوهش های داخلی:
پژوهش های خارجی:
فرضیه ها ( هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شده است .) :
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها :
اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی1 ، کاربردی 2 و ضرورت های 3 خاص انجا تحقیق ):
هدف کاربردی بیان نام بهره وران ( اعم از مؤسسات آموزشی و اجرایی و غیره ):
جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق :
نوع روش تحقیق:
انواع متغیرها (وابسته - مستقل و...):
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:
یکی از چالش هایی که امروزه علم روانشناسی با آن روبه رو است ارائه راهبر د هایی درمانی موثر برای کار با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت یا دیگر بیماریها ی حاد و مزمن است بسیاری از انسانها به خاطر مشکلات ارتباطی که دارن در جستجوی درمان هستند .همچنین در بسیاری از اختلالات روانی شناخته شده مشکلات یین فردی دیده می شود .اغلب مشکلات بین فردی که افراد تجربه می کنند تحت تاثیر شیوه تصور آنها در مورد خود و دیگران است این شیوه تصور طرحواره نامیده می شود طرحواره رویکردی نوین و منسجم به درمان اختلالات روانی است که حاصلی از ترکیب روان کاوی ، گشتالت درمانی ، رفتار درمانی و شناخت درمانی است اصل این رویکرد درمانی بر این است که فرد طرحواره هایی از کودکی با خود به بزرگسالی می آورد این طرحواره ها معمولا ناسازگار بوده و موجب می شود کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار گیرد برای بهبود کیفیت زندگی فرد بایدطرحواره هایش را بهبود داد که اغلب روند بهبود طرحواره دشوار و طولانی است .طرحواره ها به سختی تغییر می کنند چون عمیقا با باورهای فرد راجب خودش و محیط پیرامونش گره خورده است بهبود طرحواره نیازمند اراده ای قوی برای جنگیدن با طرحواره ها است مسلما این کار نیاز به انظباط دقیق و تمرین فراوان دارد طرحواره ها هرگز از بین نمی روند در عوض وقتی که بهبود پیدا کنند از میزان فعال شدن و شدت عاطفه همراه آنها کاسته می شودپس از بهبود طرحواره ها بیماران به محرکها ی برانگیزاننده طرحواره ها به شیوه سالمتری پاسخ میدهند ، دوستان مطلوب تری انتخاب میکنند ، نگرش شان نسبت به خودشان مثبت تر می شودو سبک مقابله ای سازگارجانشین سبک ناسازگار می شود .یانگ معتقد است طرحواره به دلیل ارضا نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می آیند که این نیازها عبارتند از، دلبستگی ایمن به دیگران ، خود -گردانی، کفایت و هویت ، آزادی دربیان نیازها و هیجان های سالم ، خود انگیختگی و تفریح ، محدودیت های واقع بینانه و خویشتن دار، لیهن مدلی برگرفته از مدل فراشناخت و لز و همکارانش بو جود آورده و طرحواره های هیجانی را بعنوان الگوها، روش ها، و راهبردهایی که در پاسخ به یک هیجان استفاده می شوند تعریف کرده است
وقتی هیجان و احساس ظاهر می گردد گام اول توجه به آن احساس است ، گام دوم در مدل لیهی اجتناب شناختی و هیجانی از آن احساس است ، این اجتناب ممکن است بصورت گسستگی ، شراب خواری و مصرف الکل رخ میدهد .در مدل فراشناختی به فرمول بندی پردازش شناخت درونی، قوانین و کانیزم هایی که موجب می شوند تا بیماران به تعبیر و تفسیرباورهای ناسازگار بپردازند توجه می کنند.در این الگو علاوه بر توجه به محتوای فکر به چگونگی فکر کردن افراد نیز توجه می شود .آنان اختلال هیجانی را به فراشناخت و شکل تفکر در آسیب پذیری هیجانی مرتبط می سازند .با توجه به اینکه طرحواره های ناسازگاری اولیه نقش کلیدی در انواع اختلالت خصوصا اختلالات شخصیت دارند.بررسی اهمیت و نقش طرحواره های ناسازگاری اولیه در شکل گیری و تداوم
اختلالات روانی در بزرگسالی کانون توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه سلامت و آسیب شناسی روانی بوده است اغلب تحقیقات انجام شده در طرحواره درمانی بر اصلاح و تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه در بزرگسالان متمرکز بوده .این در حالی است که طرحواره های ناسازگاری اولیه به عنوان الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان غالبا در آسیب ها (تروما)و بدرفتاریهای دوران کودکی ریشه دارند .از نظر یانگ طرحواره های ناسازگاری اولیه شامل 18جزء می باشد که عبارتند از:طرد ، بی اعتمادی –سوءرفتار ، محرومیت های هیجانی ، نقص و شرم ، انزوای اجتماعی و بیگانگی ، وابستگی و بی کفایتی ، آسیب پذیری نسبت به ضرر یا بیماری ، گرفتاری خود تحول نایافته ، شکست ، استحقاق بزرگ منشی، خویشتن داری و خودانظباطی ناکافی، اطاعت ، ایثار ، پذیرش جویی و جلب توجه ، منفی گرایی و بد بینی ، بازداری هیجانی ، معیارهای سر سختانه و عیب جویی افراطی ، تنبیه .به نظر یانگ طرحواره های ناسازگاری اولیه الگو های هیجانی و شناختی خود آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته اند و در مسیر زندگی تکرار می شوند طرحواره های ناسازگاری اولیه برای بقاء خودشان می جنگند این امر نتیجه تمایل بشر به هماهنگی شناختی است اگر چه فرد می داند این طرحواره منجر به ناراحتی وی می شود ولی با طرحواره احساس راحتی می کند و همین احساس راحتی فرد را به این نتیجه می رساند که طرحواره اش درست است .